torsdag 21 april 2011

Succé och drama i Ö-vik

Mia säger:

Gårdagens utflykt till Ö-vik blev en succé! Tåget gick i tid både på tur- och returresan (kors i taket för att vara Bothnia banan/Norrtåg tror jag minsann ;)) och barnen tyckte det var så roligt och spännande att få åka tåg. Precis en lagomt lång resa dessutom så jag kan varmt rekommendera att ta tåget nästa gång ni ska åka till Ö-vik och Paradisbadet! Vi fick dessutom sällskap av min kompis och hennes dotter och mötte dessutom upp en annan kompis + barn på badet så även vi mammor hade en jättetrevlig dag!

På väg på äventyr

Efter en hel eftermiddag på badet skulle vi gå och äta middag i Ö-vik innan tåget gick hem och fick vara vittne till någonting hemskt! När vi kommer upp till gågatan ser vi en folksamling och innanför samlingen ligger en DÖD GUBBE ! Såg ut som en alkis, modell äldre men fruktansvärt i alla fall! Jag och min kompis Petra försökte bara "släta över"  och vara lugna mot barnen (trots att vi fick ordentligt med puls båda två) och sa att gubben bara hade svimmat och försökte gå så raskt därifrån som vi bara kunde. Barnen (även mammorna) var chockade och dom undrade vad som hänt med gubben och varför han var helt "blå"... Dramatik i Ö-vik på hög nivå med andra ord!

Lek vid Stora Torget efter en smarrig pizza-middag!
Sen hemkomst blev det men ack ingen sovmorgon tyvärr... Jag har en liten morgontupp till dotter som aldrig kan kompensera sent sänggående på morgonen:(. Idag har barnen lekt på med kompisar och barnens ena "storkusin" kom och var barnvakt i ett par timmar så jag kunde gå till frisören och färga utväxten. Alla ni som är inne i "färgträsket" vet hur hemskt det är då man har en förskräcklig utväxt. Man står nästan inte ut dom där sista dagarna innan det bokade frisörbesöket. Sonen och en kompis har nu under eftermiddagen gått "påskkärring" runt kvarteren där vi bor.

Söta killar!
Sist men inte minst kan jag dela med mig av ett av mina tilltuggsrecept som jag varierar i två varianter. Den ena med Genes tunnbröd eller med smördegsplattor (frysta men halvtinade).
Jättegoda tilltugg till drinken eller som snacks innan en middag!

Mina enkla och smarriga tilltugg:

Delade bitar (typ i fyrkanter/rektanglar) av Gene tunnbröd
eller smördegsplattor som du halvtinar och delar i mitten, sen i mitten igen så det blir 4 "trekanter" av varje smördegsplatta.

En rejäl hög riven västerbottenost på varje brödbit eller varje smördegssnibb.

Strö över generöst med "italiensk salladskrydda" på varje bit ovanpå osten.

Grädda i ugn i ca 200 grader tills osten smält och fått fin färg.

Servera gärna direkt, dom är godast varma eller ljumna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar