söndag 24 april 2011

Kärleksbrev

Åsa säger.

Skärtorsdag tog mamma fram 2 brev som min morfar skrev till min mormor under kriget i februari 1942. Eftersom det var under krigstiden så fick ingen veta var han befann sig då.

Mormor och morfar var nykära och de gifte sig kort tid senare under vintern.

Breven är så fint och kärleksfullt skrivna och man förstår hur mycket de längtar efter varandra.

"Det är lång tid kvar innan jag får se ditt kära ansikte och hålla om dig och säga att jag älskar dig"

I ett av breven undrar morfar om mormor möjligtvis skulle kunna skicka smör "det mesta möjliga så fort som möjligt". Han tar upp detta flera gånger i brevet så man förstår att han verkligen längtar efter smör på smörgåsen!

Två brev som ger en bild av hur det var under kriget samtidigt som det är fina minnen av dem och deras kärlek.

1 kommentar:

  1. Åsa!
    Jag blev alldeles rörd och tårögd när jag läste ditt inlägg. Så otroligt vackert. Kul att du ville dela med dig...
    Kram Emma

    SvaraRadera