lördag 16 april 2011

Soft lördag

Mia säger:

Går kvällen blev en lugn myskväll med familjen och alltså grillpremiär även hemma hos oss. Vi grillade kycklingfilé och fläskkarré och till det en krämig risotto, en kall sås och sallad. Maken har sedan han gick på grillkurs på Brännlands Wärdshus förra året blivit en fena på att grilla! Inte längre en torr, bränd sak som hamnar på tallriken utan en saftig köttbit med bara den lagomt grillade smaken. Jag gjorde två hemgjorda marinader och kan tipsa om en av dom som är jättegod till både kött och kyckling som jag fått av vår vän Peder som är kock och jätteduktig på matlagning.

Smarrig marinad som blandas ihop på en höft:
Röd vin (typ en halv flaska eller motsvarande)
Sweet chili (ganska mycket, säkert 1 dl om det räcker)
Soja
1-2 vitlöksklyftor (pressade eller rivna)

Blanda helt enkelt ihop efter smak. Salt och peppar behövs inte. Sältan kommer från sojan och styrkan från sweet chilin. Lägg kött eller kyckling i en fryspåse och häll över marinaden. Låt ligga i minst 2 timmar innan grillningen och vänd påsen lite nu och då så alla bitar blir ordentligt marinerade.

Idag blir det en soft lördag för mig och barnen. Maken är på ett heldagsfirande för en kompis som fyller 40 år. Vi är fortfarande morgonrocksmaffian fast det vips har blivit lunchtid. Vi har precis avslutat lite pärlplattetillverkning :)


Eftersom det är så vackert väder idag ska vi väl ta oss ut och hitta på något. Barnen kommer nog helst vilja cykla så det kanske blir att vi tar en cykeltur. Ikväll kommer min vän Petra hit och sällskapar och äter middag med oss och det ska bli trevligt! Har precis börjat kika lite bland recept för att få lite inspiration till vad jag ska laga till oss ikväll. Jag brukar alltid plocka på mig receptbroschyrer i mataffärerna och kan även tipsa om hur man fiffigt kan samla dessa broschyrer eller dom sidor som man väljer att riva ut och spara. Jag har hittat perfekta pärmar för dessa på butiken Ordning & Reda men som jag nu tyvärr tror har stängt igen här i Umeå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar