söndag 15 maj 2011

B&B - som i brand och bullar ;)

Mia säger:

Åh så skönt med en "soft" helg!

Igår var vi ute i stugan som ligger utanför Umeå och började städa och fixa lite inför sommaren. "Hedvig-vagnen" som jag tidigare skrivit om fick sig en ordentlig urstädning och dom andra små stugorna påbörjades.
Lördagskvällen blev sen en hemmakväll med familjen och lite Eurovision Song Contest (mest för barnens skull ) och tidigt sänggående för att vara en lördag och det visade sig vara tur...

För imorse blev jag väckt tidigt av mobilen där jag fick reda på att en av våra fastigheter (i mitt jobb) har brunnit! Halvdramatisk väckning kan man säga. Lär stå mer i tidningarna om det och säkert på lokal-tv ikväll om vår fastighet i Nordmaling.

Sen hade dottern sin första fotbollsmatch och det var rasande märkvärdigt och spännande! Hela familjen åkte iväg och stod och hejade på.


Efter lunchen här hemma drog jag sedan igång ett bullbak där sonen gärna ville hjälpa till.


Början av degen så länge han orkade röra
Ta da! En av dom nygräddade plåtarna (kanelbullar)
Inga märkvärdigheter receptmässigt utan i princip en vanlig bulldeg. Det jag dock alltid använder mot t ex bullreceptet bakpå mjölförpackningen är:
Mjukt smör istället för smält (jag micrar tärnat smör i bitar och blandar i degspadet)
1 ägg i degen, alltid stött kardemumma (inte malen), alltid vit sirap istället för strösocker, ett par deciliter "vetemjöl special" i början av degblandningen, resten vanligt vanligt vetemjöl (det gör degen bättre tycker jag). Var alltid försiktig med att inte ta i förmycket mjöl i degen, bättre för lös än för hård. Råkar den bli för kladdig vid utbakningen så är det bara att arbeta in mer mjöl då.

Fyllningen för jag ihop till en enda röra så det är en färdig "smet" att bre ut över den utkavlade bulldegen.
(Fyllning 200 g smör, 2 dl strösocker, 2 msk kanel, 1 msk vaniljsocker)

Nu blir det en eftermiddagspromenad nere vid älven innan middagsdags

Underbart att ha "natur" så nära stan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar