torsdag 24 mars 2011

Supergoda ört-&ostbullar

Mia säger: Har varit hemma idag med febersjuk dotter. Hon har mestadels legat som en våt trasa i soffan och det enda hon har orkat göra är att se på TV. Jag har därför kunnat jobba på rätt bra hemifrån vilket är skönt så man inte halkar efter så mycket men tog ändå "hemmatillfället" i akt och fick för mig att baka ört-&ostbullar eftersom jag nu har så mycket persilja i huset ;). Dessa bullar har jag bakat i olika de örtvarianter genom åren och är verkligen goda och brukar göra succé. Jag bakade dessa även på mitt café när det begav sig och serverade då dessa ljumma till dagen soppa men då använde jag torkade örter. Utöver till soppa är dessa härliga att servera till en middag där du annars kanske skulle bjuda på bröd/vitlöksbröd.

Här kommer receptet på dessa goda bullar som går perfekt att frysa in. Vid senare servering, ta fram och halvtina bullarna innan du tillsist sprödvärmer dom i ugnen i ca 150 grader i några minuter tills som är ljumma.

 Deg:
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt 1 dl olja (neutral, typ matolja)
11-12 dl vetemjöl (gärna vetemjöl special)

Gör så här: Smula jästen i en bunke, strö över saltet som hjälper till att lösa upp jästen. Häll på vattnet och lös upp det sista av jästen. I med oljan. Häll i mjölet eftersom och rör kraftigt med trägaffel eller i en assistent om du har en sådan. Rör i så mycket mjöl att degen börjar bli fast men inte hård (ska klibba lite runt bunkens kanter). Pudra över lite mjöl med handen och sätt över en bakduk och låt degen jäsa i ca 1 timme. Under tiden kan du förbereda örtfyllningen och den gör du så här:

Ingredienser till fyllningen

Rör ihop föjande:
ca 200 g mjukt smör
knappt 1 kruka hackad basilika
En rejäl knippe hackad persilja
2 pressade eller rivna vitlöksklyftor
När du sen bakar ut bullarna ska ha ca 250 g lagrad, riven ost att strö över örtfyllningen. Västerbottenost, brännvinsost eller lagrad grevé är goda ostar att använda.

När degen jäst klart öser du ut den på mjölat bakbord (vanligt vetemjöl vid utbak, knåda in ev lite mer mjöl så degen blir smidig. Kvala ut till en rektangel. Bred ut örtkrämen över degen och avsluta med att strö över den rivna osten.


Rulla ihop degen till en rulle och skär i bitar så stora bullar du själv önskar. I mitt bak idag med mina stora formar blev det 18 st. Lägg över bullarna i formar på plåtar och låt jästa i ca 20-30 minuter under bakduk och sätt under tiden på ugnen på 225 grader (varmluft).
Innan gräddning, pensla bullarna med vatten och ev. skalade sesamfrön som jag valde för dagen. Grädda i ca 10-15 minuter tills bullarna har fått fin färg. Låt svalna utan bakduk.
Så här ser dom färdiga ört-&ostbullarna ut:


När jag bakade bullarna på mitt café gjorde jag denna variant som du också kan prova och då gör du så här istället:
Bred ut ca 150-200 g smör på den utkavlade degen, smula sen över ca 3/4 dl torkad ört (oregano eller timjan eller rosmarin). Avsluta som ovan med riven ost.

Sist men inte minst vill jag tipsa om de bullformar jag bakade i idag. Dessa stora formar är Willys egna och går under namnet "stora muffinsformar" i märket Eldorado. Handlar annars aldrig på Willys men svänger gärna förbi då jag är i Willys-krokarna för att fylla på mitt bullformsförråd. Här ser du storleken mot vanliga sk "stora" bullformar som finns i affären.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar