onsdag 16 mars 2011

Moussaka & SAIK

Åsa säger:

Kärleken gjorde en mycket god middag som ni ska få receptet på :

Ingridienser:
3 st auberginer
1 st citron
1 st stor gul lök
750 g malet lammkött
3 st stora tomater
4 msk tomatpuré
30 g smör
2,5 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 st äggula
150 g ost
4 msk olivolja
salt
svartpeppar
muskot
kanel

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skär auberginerna i tunna skivor och pressa citron över.











3. Bryn lök och tillsätt kött. Smaka av med salt, peppar, muskot och kanel.
4. När köttet är brynt och vätskan avdunstat tillsätt tomater och puré. Sjud under lock i ca 20 min.












5. Smält smör i en kastrull, tag den från spisen och rör i mjölet. Späd med mjölk och öka värmen så att såsen kokar upp. Låt svalna.
6. Skölj auberginen och torka noga. Hetta upp olja och stek dem guldgula. Låt rinna av på hushållspapper.
7. Varva aubergin med köttröran i en ugnsfast form.
8. Riv ost och vispa ner i såsen tillsammans med äggula. Häll över.
9. Grädda i ca 25-30 min.

Servera med sallad, tzatsiki och ett glas rött.

Medan pappan huserade i köket pysslade vi tjejer.


2 änglar, några huvudbonader, 1 isbjörn, 1 fjäril, 1 pelikan hann vi med. Det tar tid att göra moussaka...

Nu ska jag relalalalaxa i soffan med min julklapp som kom i dag....

1:a numret av Sköna Hem
...samtidigt som jag slänger ett getöga på hemmamatchen mellan Skellefteå AIK & Linköping, är man infödd Skellefteåbo måste man hålla sig uppdaterad. Heja!

3-1 till oss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar