söndag 27 mars 2011

Tavlor

Mia säger:

Jag tycket väldigt mycket om att måla tavlor men på den senaste tiden har det blivit lite (rättare sagt obefintligt) av den varan på grund av tidsbrist. Det är inte heller så att jag bara målar för skapandets skull utan alltid för att fylla en plats på väggen eller om jag fått något uppdrag av någon vän eller bekant.

Smaken är ju som bekant som baken och när det gäller barnrumsinredning så gillar jag mest att matcha upp barntapeten med textilier i sängkläder eller i kuddar snarare än i gardiner (som oftast blir "too much" kan jag känna då det oftast är mönstrat). När vi flyttade in i vårt nuvarande hur för ett antal år sedan valde jag tapeter ifrån Designers Guild som jag tycker gör så fina tapeter. Barnens tapeter eller bård har jag sen "matchat upp" med akvarelltavlor som jag målat på fri hand och sen ramat in. Just Designers Guild har inte så perfekta motiv utan är förhållandevis enkla att försöka måla även om man inte tycker sig vara så bra på att måla.

I sonens rum ser det ut så här:

(Vald tapet har en svag blå rand och sen en bård med bilar)
 Dotterns rum har idag en randig tapet i vit, rosa, lila och turkos och med dessa färger kan man ju välja vilken färg man vill ska framträda mest. När hon tröttnat på det mer rosa kan man ta in mer turkos i rummet för att göra det mindre "flickigt". Tavlorna målade jag när hon hade en söt tapet som heter "cat & mouse" från Designers Guild men som passar fortfarande in till den randiga tapeten. Hon har idag kvar en stor sittkudde i detta mönster i sitt rum.
Tavlorna är målade utifrån mönstren i just "cat & mouse" och ser ut så här:

...och så här ser mönstret ut i tygkollektionen jag pratar om:


(bild lånad från Designers Guild hemsida)




Prova gärna på och måla du med! Det är jätteroligt och har du bara enkla mönster underlättar det så klart mot att du ger dig på typ dömt-att-misslyckas-disney ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar