fredag 21 januari 2011

Second hand!

Maria säger:

Idag på jobbet började vi prata om att handla på loppis eller second hand (som kanske låter lite flashigare).

Jag tycker det är jättekul att gå på loppisar och antikaffärer och titta på alla saker som folk ansett att de inte behöver längre. Jag tycker nog att det är lättare att hitta porslin och möbler än kläder därför är det så kul när man väl hittar något i klädväg.

Att handla på loppis är lite som att leta svamp (tänk Åsas tryfflar), det kräver både uthållighet och koncentration samt att  man helst vet vad man letar efter.

Jag älskar att shoppa och min mamma brukar säga, lite retsamt, att jag har MVG i det ämnet, hon syftar på att jag handlar för mycket för ofta.

Men när jag handlat second hand har jag alltid gott samvete för jag vet att det är ekonomisk, miljövänligt och orginellt. Oftast är det även hjälpande organisationer som driver loppisen vilket också känns fint.

Drömfyndet vore att hitta en äkta märkesväska i gammalt slitet fint skinn! En Gucci eller Mulberry, ja tack!

Vintage är ett ord som blivit modernt att använda kring begagnade saker. Det syftar på "en äldre vara av god kvalitét" och när det gäller kläder hävdar många att plagget måste vara minst 25 år gammalt för att kallas det. Många klädkedjor säljer dock nyproducerade kläder som är "vintage-inspirerade". 

Min fina kollega Malin hade en klänning på sig idag om hon handlat för ynka 30 kr på Kupan i Skellefeå. Superfin!


Själv hittade jag dessa, oanvända, skinnstövlar i somras på Kupan i Ullånger för 100 kr.



Denna söta lilla klänning handlade jag på loppisen på Umåker för 60 kr. Behöver jag berätta att dottern var nöjd?




Imorgon är det jag som provar Afropowerdance för första gången!  Återkommer med en uppdatering :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar