onsdag 19 januari 2011

Är gröt mat?

Maria säger:

Ännu ett inlägg om mat. Verkar som att vi bloggbrudar inte gör annat än äter va? Hur som helst.

Hemma hos mig har vi en överenskommelse om att den som hämtar på dagis också ordnar middag. Jag gillar inte att laga mat men min sambo är praktiskt taget lika hemma i köket som en kock. Jag tycker man kan göra det lätt för sig, är inte kräsen och tycker det är befriande att äta enkel mat ibland. Det tycker inte han.

Igår hämtade jag på dagis. Alice var trött, grinig och hade lågt blodsocker. Alla som har barn vet hur kritiskt det kan vara den där transportsträckan mellan dagis-och-middagen-är-framme-på-bordet...

Jag hade idétorka och ville att det skulle gå snabbt. Måste gå snabbt. Vi hade färskt bröd och en massa olika pålägg hemma. Jag dukade fram det och så gjorde jag en havregrynsgröt...



Sambon blev full i skratt när han kom hem och lyfte på grytlocket. Han fick tydligen en kraftig de ja vu....från mönstringen och 3-åringen sa "Gröt? Meeeeeen mamma har DU inte lagat mat?" och gav mig en väldigt anklagande blick...

Jag blev helt paff, för mig är gröt en enkel, mättande måltid som med lite tillbehör är en fullvärdig middag. Snabbt, lätt och läckert (ja, okej det sista är kanske lite överdrivet men ändå). Gunde åt ju för fasen gröt.

Så, nu vill jag veta vad ni tycker: Är gröt mat?

4 kommentarer:

  1. Maria, gröt e ok som lunch...men inte middag ;-)

    Tack för kul blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack Sara! Debatten är igång 1-1 ;)

    SvaraRadera
  3. Gröt är gott, bra och enkelt, alltså helt ok som mat! :)

    SvaraRadera
  4. Gröt är mat, jag har ätit det frukost, lunch, middag i en månad så jag borde ju veta. Fast nu för tiden är det ingenting jag njuter av, mycket enkelt att föräta sig på gröt!

    SvaraRadera