torsdag 5 maj 2011

Sugen på Thai till helgen?

Mia säger:

Full rulle på jobbet som vanligt och skulle ikväll egentligen ha varit med på ett leverantörs-event med middag och bowling men jag börjar känna mig krasslig så jag har proppat i mig alvedon och ipren och tänker istället försöka göra en tidig kväll och förhoppningsvis sova bort det onda i kroppen.

Torsdagar annars brukar vara lite av en planeringskväll för mig inför helgen. Den brukar bestå av både städning av huset och lite matplanering inför helgen men ikväll blir det ingenting av något dera.

Om du är i planeringstankarna inför helgen och vill ha ett uppslag på mat kommer här mitt recept på de thailändska satay-spett jag lagade då jag var på torpet och hälsade på bror och bloggsvägerskan Maria.



(Lånad bild)

Mias kyckling satay:

1-1,5 kg kycklingfilé (fläsk eller oxe går också finfint)
grillspett (lägges i blöt minst 30 min)

Marinad:
8 msk neutral olja (jag använder raps)
4 msk fisksås
4 msk färskpressad citronsaft
4 msk råsocker
3 tsk svartpeppar
sweetchili efter smak men säkert 1-1,5 dl

Jordnötssås:
1 burk jordnötssmör (chunky)
1 burk kokosmjölk (ej light)
1-2 dl vatten
4 tsk röd currypasta
1 msk råsocker
1 msk färskpressad citronsaft
1 msk fisksås
sweetchili efter smak
(ev lite salt)

Gör så här: Strimla kycklingfiléerna i ca 3-4 strimlor per filé. Blanda samman marinaden i en skål och lägg ned kycklingbitarna för marinad i minst 1 timme.

Under tiden kan du förbereda såsen. Mjuka upp jordnötssmöret i en kastrull på svag värme. Tillsätt därefter kokosmjölken och smält ihop. Späd till önskad konsistens med vatten. Tillsätt därefter övriga ingredienser och smaka av. Varmhåll under grillningen av spetten eller värm upp vid serveringstillfället.

Trä kycklingen på grillspett och grilla spetten klara i utegrill eller i ugn på grill, 250 grader, ca 4 min på varje sida.

Servera spett och sataysås med basmatiris och en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar